Seglarskolans lyckade avslutning

• 24 sep 2018

image: Seglarskolans lyckade avslutning

Eleverna seglade 103-åriga Belle Amie till Idskär
Under tio söndagar har barn i Norrort fått lära sig sjövett, segling och knopar i vår båtklubb i hamnen. Terminens avslut blev ett minne för livet för eleverna, de flesta i åldern 7-13 år, som  mönstrade på Galeasen Belle Amie en söndag i september. Hon stävade ut mot

Askrikefjärden och förtöjde vid Marina Läroverkets egen ö Idskär, belägen mellan Tynningö och Ormingelandet.

Belle Amie byggdes i Holland 1915 som ett seglande fiskefartyg på Nordsjön. Ett bättre skolskepp för sjömanskap finns knappast.  Ombord fick eleverna känna på rollen som däcksmatros.

- Eleverna har hissat segel tillsammans, något som är tungt på egen hand. Men är man ett 30-tal juniorer som drar i takt fungerar det bra, konstaterar kursledaren Christer Klinth.

Förutom matrosarbeten höll eleverna sig sysselsatta med knopslagning, fartygsrond och kortspel i salongen. Seglarskolans drivs på ideell bas av Stocksunds båtklubb. Marina Läroverket är en viktig samarbetspartner för att hålla verksamheten flytande. Nästa år i maj blir det åter jollesegling i Stocksundet och undervisning i Stocksunds Båtklubbs förhoppningsvis nyrenoverade klubbhus.                                                            BILDTEXT Fartygets befälhavare Håkan Almstedt var med vid starten av Marina Läroverket samt vid inköpet av Belle Amie. Här låter han elven Kaspar styra den 103-åriga galeasen.