Klubben hjärtsäkrar hamnen

• 19 mar 2019

Stocksunds båtklubb har köpt in en hjärtstartare. Kursen som ingick hölls nyligen i Stocksunds scoutstuga.

Delar av styrelsen och funktionärs-teamet deltog i utbildningen och Jessica Nieminen från Hjärt-Lungfonden höll i de teoretiska och praktiska momenten.

Inuti en hjärtstartare finns liten EKG-del som läser av hjärtrytmen. När impulser saknas kan defibrillatorn ge en eller flera kraftiga strömstötar i syfte att återstarta hjärtat. Statistik säger att 75 % överlever ett plötsligt hjärtstopp om den drabbade inom 3 minuter får en impuls från en hjärtstartare. Klubbens utrustning kommer att placeras i ett värmeskåp i hamnen. Vi återkommer med mer information när installationen är klar.

Vill du få en kort orientering i hjärt-lungräddning kan du besöka Vårdguidens hemsida 1177

Mer information om plötsligt hjärtstopp och aktuell forskning finns på Hjärt-Lungfonden