Försommarkrönika april 2018

• 25 apr 2018

Bästa båtklubbsmedlem!
Äntligen är våren på ingång efter en lång och seg vinter. Vårrustningen av våra kära båtar kommer snart igång med gott kamratskap och trevliga stunder nere på hamnplanen.  I år ser vi bl.a. fram emot en ny mastkranskaj, en upprustad klubbstuga och en livaktig juniorverksamhet.

KLUBBSTUGAN OCH MASTKRANSKAJEN

Lasse J, Lasse E & medhjälpare har ett jättejobb framför sig med klubbstugan, mastkranskajen, trall samt ny ramp.

Båtklubben kommer att kalla till arbets- och städkvällar. Klubbstugan skall riktas upp, golvmattan skall bytas liksom köksinredningen. Dessutom skall vatten dras in och även varmvatten ordnas. Takpapp, avvattning behöver ses över och troligen bytas. Planer finns på en stor dubbeldörr som gör att ’hela’ gaveln mot Hamnkrogen kan öppnas upp. Vidare skall trätrall spikas på kajen och runt klubbstugan med förlängning upp mot mastskjulet.

Båtklubben kommer att bygga en ny ramp vid klubbstugan för jollar, kanoter etc.

Hoppas att många kan vara med så att båtklubben får ihop allt innan sommaren. Hårt och trevligt arbete utlovas.

SJÖSÄTTNING

Hamnkapten, Lasse J, har försett alla som ligger på hamnplanen med sjösättningsscheman. Var ute i god tid så att förseningar undviks. Vidare kommer båtklubben vara noga med att alla båtar skall ha gällande försäkring. Ta en bild av försäkringsbeskedet, ladda upp bilden på avsedd plats efter att Ni loggat in på ’mitt konto’. Behöver Ni hjälp så kontakta en klubbfunktionär.

Bryggfogdarna har rätt att avvisa båt som inte kan uppvisa ett giltigt försäkringsbesked och Hamnkapten kommer inte att sjösätta båt utan försäkring.

JUNIORVERKSAMHETEN

Juniorverksamheten är lika populär som tidigare år. Ni som har barn eller barnbarn eller som är bekanta med andras barn i åldern 7-13 som vill delta, behöver boka platser omgående. I skrivande stund har 24 barn bokat Seglarskolan och kursen blir nog fulltecknad före terminsstarten 13 maj.  Även i år bjuder Marina Läroverket/Klart Skepp på en utflykt med Galeasen Belle Amie. Frågor besvaras av Christer Klinth.

BELYSNING

Byte av äldre belysningsstolpar och uppgradering av elen kommer att påbörjas under april i hamnen. Båtklubben kommer även att montera vattenslangar på vattenuttag för att underlätta tvättning av båt och påfyllning av färskvatten.

BOTTENTVÄTT

Även i år har båtklubben tecknat avtal med Boatwasher innebärande att medlemmar tvättar sina båtar utan kostnad i Stocksund; båtklubben har betalat en klumpsumma. När medlem vill tvätta botten, boka tid genom Boatwashers hemsida, www.boatwasher.se/boka. Vidare måste medlem visa upp klubbens dekal påklistrad på båten eller klubbens standert.

Ingen kostnad för respektive medlem. Observera att inga för året nymålade båtar tillåts tvätta av botten.

Dessutom erbjuds 10% klubbrabatt på Boatwashers övriga tvättar vid bokning via BoatWashers e-handel, www.boatwasher.se; ange rabattkoden STOCKSUNDSBK i kassan.

CEDERGRENSKA TORNET

Cedergrenska Tornet erbjuder rabatter för medlemmar i båtklubben. Passa på att utnyttja möjligheten med t.ex. en trevlig Sunday Brunch.