Svara på enkäten om bottenfärg

• 9 apr 2020

image: Svara på enkäten om bottenfärg

En mejl-påminnelse går ut till medlemmar om att svara på den obligatoriska enkäten vi genomför på uppdrag av Danderyds kommun. De har med vite förelagt båtklubbar att redovisa förekomsten av biocidfärger på medlemmarnas båtbottenskrov.

Båtbottenfärger innehåller i många fall giftiga ämnen för att bekämpa påväxt av till exempel havstulpaner och alger på båtar. Som en negativ konsekvens kan även andra organismer i vattenmiljön skadas. Även människor som badar eller vistas i närheten kan exponeras för giftiga ämnen. Därför är det viktigt att dessa ämnen inte släpps ut till mark och vatten. Ett första steg i detta miljöarbete är att besvara en enkät och i ett senare skede skall mätning göras på skrov där ägaren misstänker att rester av gamla båtbottenfärger finns.