Säkerhetskommittén informerar

• 9 apr 2021

image: Säkerhetskommittén informerar

Missa inte den digitala medlemsomröstning som nu skickats ut till alla medlemmar. I den kan ni rösta i frågan om grindar i hamnen och vakthållning! Det är ju nu helt öppet att vissa i styrelsen är emot grindar och andra är för.  (forts.)

Text: Valdemar Langlet. Inlägg från StBK Facebook-sida.

Jag vill passa på att förtydliga att vi i säkerhetskommittén fick i uppdrag av styrelsen att utreda och förslå åtgärder som kan höja säkerheten i hamnen. Det i sin tur beror på att många i hamnen drabbats av skadegörelse och stölder.

Säkerhetskommittén står för att låsbara grindar - i Stocksunds Båtklubbs fall - är någon slags mininivå av skydd för våra båtar. Givetvis är det en tråkig åtgärd som skapar besvär för båtägarna och kanske irriterar flanörer i hamnen, men alldeles oavsett så är båtklubbens bryggor privata.

Jag vill komplettera Eriks meil till alla medlemmar med de funderingar som säkerhetskommittén haft och som ligger till grund för våra åsikter: Vi tror att just "buset" kommer att delvis busa med annat än våra båtar om det blir för krångligt att ta sig ut på bryggorna. Vi har givetvis ingen vetenskaplig evidens för det, men det förefaller sannolikt.

Det finns klubbar som visat att båttjuvar (seriösa tjuvar om ni ursäktar uttrycket) planerar sina stölder genom att hitta båtar med dålig låsning, tar foton och liknande från bryggan för att sedan återkomma nattetid - kanske från sjön. Grindar gör sådant svårare.

Beträffande stölder så kan man utan grindar vänta ut rätt tillfälle och sedan utan hinder promenera ut på en brygga och in i en båt. Att ta sig över/genom en grind tar tid och ökar givetvis risken för att någon kommer och tar en på bar gärning. Självklart kan man ta sig upp på bryggan sjövägen, men med högre risk. Vem tar sig till sin båt med en jolle? Vem som helst kan se att något skumt är på gång.  Tar man sig upp på bryggan sjövägen kan en medlem dyka upp och skära av reträttvägen.

Vi menar att tröskeln för alla typer av stölder är oerhört mycket lägre utan grindar.  Om vi har grindar blir det också helt uppenbart att alla som är på bryggorna ska vara medlemmar/gäster som har ärenden till sina båtar. Det blir lättare att identifiera situationer där personer som uppenbarligen inte har något vettigt ärende är ute på bryggan. Det underlättar "grannsamverkan" oss båtägare emellan.  Det säkraste och bästa vore att vi gick vakt året runt. Vår gissning är dock att entusiasmen bland medlemmarna för ett vaktpass i juli skulle vara låg. Många är inte ens hemma på somrarna.

Vi har också problemet med att bryggorna är utspridda. Vi har därför legat lågt med att ens föreslå det. Dessutom menar vi att om vi skulle vilja vakta våra bryggor så vore grindar + webbkameror en lösning som skulle kunna fungera. Men förhoppningsvis kommer vi inte att behöva det.

Jag vill slutligen nämna att enkäten visade att hamnen drabbas betydligt mer av problem än Långängen och Skärvik. Vi i säkerhetskommittén tycker precis som Erik att det är rimligt att ta ställning till hur man gör där i samråd med dem som har sina båtar på dessa bryggor. Hur det ska gå till har vi inte tagit ställning till.

Så alldeles oavsett vad ni tycker så vill jag uppmuntra er att rösta!  Och jag vill också lyfta att "ingen åsikt" är värdefull information för båtklubben. Vissa tror att de som inte röstar inte vill ha grindar. Andra menar att de som inte vill ha grindar säkert vill påverka. Jag menar att det är full rimligt att inte ha en åsikt om man t.ex. inte har båt, eller om man både ser de för- och nackdelar som finns med båda vägarna framåt utan att vilja ta ställning. Gör gärna det!