Seglarskolan

Seglarskolan 2023 startar 7e maj!

Nu har vi öppnat seglarskolan för bokningar säsongen 2023. Som vanligt totalt 10 söndagseftermiddagar a 2 timmar. Fem söndagar före sommarlovet (start 7/5) och fem söndagar efter sommarlovet (start 20/8).  Notera att tar uppehåll Kristi Himmelsfärdshelgen (21/5). Sista tillfället för vårterminen blir därmed 11/6.

Grupp 1, 13.00-15.00 Nybörjare med ingen eller lite erfarenhet.

Grupp 2, 15.00-17.00 Nybörjare samt de med lite mer erfarenhet (till exempel om du deltagit förra året och kan segla en optimistjolle självständigt). Baserat på ålder och erfarenhet kommer vi dela upp och anpassa upplägget.

Seglarskolan välkomnar barn, främst bosatta i Danderyd, som fyllt 8 år eller mer och som kan simma minst 200 meter. Seglarskolans deltagare samlas under 10 st söndagseftermiddagar i  maj - september vid röda båthuset bortom mastkranen och vi seglar vid hamnen. Seglarskolans lektioner avlutas vid båthuset eller vid klubbhuset vid mastkranen.

För att anmäla ditt barn till Seglarskolan måste du först registrera ett konto under "Bli medlem" i barnets namn. Först därefter kan du "Boka Seglarskolan" som aktivitet. (Det går alltså inte att boka Seglarskola genom förälderns medlemskonto). Lägg märke till att du endast skriver in MÅLSMANS mobil- och epostuppgifter när du skapar konto.

Seglarskolan ser gärna att du laddar upp en porträttbild på ditt barn vid din kontoanmälan - det blir så mycket lättare för oss ledare att lära oss namnen då!

Presentation av seglarskolan

Det är trångt på jollebryggan!

PDF-fil Snabbguide_BOKA_SEGLARSKOLAN 2019-02-07

Kursens innehåll

Seglarskolan i Stocksunds båtklubb har segling med optimistjollar som bas, men vi breddar med både sjövettsträning på land och sommaraktiviteter som är kul på sjön. Till exempel kajakpaddling eller motormanövrering av mindre båtar. Vi har alltid minst en motordriven följebåt bland jollarna i hamnen.

Kolla gärna mer vad vi gjort på Facebook och följ Seglarskolan här

Kursledare

Från 2020 är Klas Nordén ansvarig för Seglarskolan i Stocksunds båtklubb. Klas är medlem i klubben och har barn som går och har gått i Seglarskolan.

Seglarskolan leds och genomförs tillsammans med runt 5 instruktörer, ofta elever från Marina Läroverket, som gör sitt allra bästa för att det blir två roliga och lärorika timmar.

Antalet platser per grupp är begränsat till 20 st, fördelade på två grupper. Den ena gruppen börjar kl 13.00 och den andra kl 15.00. Du som förälder väljer grupp när du bokar/anmäler ditt barn. Först till kvarn gäller! Ni som redan har konto - boka Seglarskolan direkt! Det brukar bli fulltecknat lång tid före kursstart...

Kostnad för en säsong i Seglarskolan är 1600 kr inkl juniormedlemskap i Stocksunds Båtklubb (inte att förväxlas med ordinarie medlemsskap som krävs för t ex båtplats i hamn). Avgiften betalas efter Seglarskolans start via e-faktura som mejlas ut.

VÄLKOMMEN!

Bra att veta om Seglarskolan i Stocksunds båthamn:

Flytvästar: finns att låna, men tag helst med egen! Knäppt flytväst är ett krav när elever vistas på bryggor eller i båtar.

Klädsel: Det är kallt på sjön - långt in i juni. Välj alltid vindtät och varm klädsel inför Seglarskolan, det är köldeffekten från vinden som kyler mest! Vattentäta byxor och gummistövlar rekommenderas som standardklädsel. Skulle högsommarvärme överraska är det enkelt att ta av några lager. En väska med lite torrt ombyte och eventuellt badkläder brukar komma väl till pass beroende på tillfälle.

Säkerhet: Seglarskolan har minst 1 följebåt och medföljande instruktörer i de större båtarna. Simkunnigheten om 200 meter är inget vi testar, utan Seglarskolan litar på uppgifter lämnade av vuxen anhörig.  Seglarskolan månar om hög sjösäkerhet. Tänk på ”kläder efter väder”. När vattnet är bad-varmt finns det möjlighet till träning av kapsejsning under kontrollerade former. Allt deltagande i Seglarskolan sker dock på egen risk.

Varaktighet: Totalt 5 söndagseftermiddagar, 2 timmars aktivitet. Före sommarlov 2023 start sönd 7 maj t.o.m. 11 juni (uppehåll 21/5). Efter sommarlov 20  augusti t.o.m. 17 september. Undervisningen delas upp i två grupper: kl 13-14.55 och kl 15.00-17.00. Du väljer grupp vid bokningstillfället. Kursledaren kan vid  särskilda behov behöva ändra antal kurstillfällen och grupper/gruppindelningar.

Mobiltelefoner:  Vi avråder att mobiler tas med till brygga/jolle/strand. Det vore så trist om telefoner hamnar i vattnet! Seglarskolan har dock ingen möjlighet att förvara mobiler. Ledare/instruktörer har mobil i vattentätt fodral samt telefonnummer till deltagarnas anhöriga!

Foton & anonymitet: Bilder på Seglarskolan kan publiceras på Stocksunds båtklubbs hemsida och Facebook/Instagram i syfte att bygga klubbkänsla och sprida intresse för sjövett och segling bland unga. Vill du absolut INTE att ditt barn får figurera på bild i dessa sammanhang, hantera detta genom "att dölja" i medlemskontot.

Samarbeten: Seglarskolan arrangeras av Stocksunds Båtklubb. Vi samarbetar med Marina Läroverket och Danderyd Kommuns Fritidsförvaltning (som bidrar med kanoter och lokaler till verksamheten).

Ideell verksamhet: Seglarskolan drivs på ideell bas, så när som på ersättning till instruktörer/gymnasieelever. Avgiften på 1600 kr täcker detta plus Seglarskolans materielunderhåll och inköp. Stocksunds Båtklubb subventionerar och driver Seglarskolan.

SEGLARSKOLAN seglarskolan@stocksundsbk.se